2. Манипулацията
3. Вицове за психолози, психоаналитици и психиатри
4. Секс и сексуални табута
5. Секс и сексуални табута - Продължение
6. Мисли, максими и афоризми
7. Вариации върху добре позната тема...
8. Вариации върху добре позната тема... Продължение
9. Вариации върху добре позната тема... Край
10. За прошката
11. За истината... и гледните точки
12. Психиатрия и психология
13. Да избягаш от себе си?
14. Фрагмент от Теория за изневярата
15. Да живееш с работохолик
16. Чувстваш ли се манипулиран?
17. Чувстваш ли се манипулиран? Методи за защита
18. Страхуваш ли се от самотата?
19. Да се лъжем, че не лъжем
20. За теб, Феникс
21. За жените, мъжете и еманципацията
22. С какво мислят мъжете
23. Смъртоносна ли е депресията?
24. Егоист или егоцентрик
25. Мога ли да ти се доверя?
26. Как любовта се превръща в омраза
27. Паралелни светове
28. Защо любовта умира
29. Пасивната агресия
30. Болка
Прочетен: 266079 Коментари: 59 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2010 11:47
„Разумът иска да решава по справедливост.
Гневът иска да намери справедливост в това, което е решил.”
Сенека
СЕДЕМТЕ СМЪРТНИ ГРЯХА
ГНЯВ
(Ira)
Това е първият смъртен грях от „любимата” ми тройка: гняв, завист, горделивост. Надали има нещо по разрушително на този свят от тях. Винаги съм ги асоциирал с конниците на Апокалипсиса: Смърт, Глад, Чума и Война. Тези грехове са началото на края на всичко човешко у нас, хората. Ако изобщо има Сатана, те са неговото лице и неговото най-силно оръжие. Съдбите, които са разрушили и хората, които са разделили са безчет. Те са пълното олицетворение на библейското представяне на Злото: „Легион ми е името, защото сме мнозина.” (Евангелие от Марко 5:9) Те носят само Болка, а не рядко и Смърт, и... са част от всеки от нас.
Очевидно ние хората имаме много „части”. Някои от тях използваме по-добре, други по-зле, но има и „части”, които използват нас. Все още не познаваме всичко, което притежаваме, а голяма част от това, което познаваме, не сме се научили да употребяваме достатъчно добре. Това важи с особена сила за онези наши „части”, които са твърде мощни за да бъдат контролирани без пълното им опознаване и разбиране (осъзнаване).
Гневът е точно такъв елемент от личността ни. Мощно и полезно оръжие, когато бива използвано по предназначение, играещо ролята на важен фактор за оцеляването ни, запазващо физиологичната и психичната ни цялост. И унищожително, и самоунищожително преживяване, когато изпуснем контрола над него и го оставим да властва над нас.
Гневът представлява емоция (а не чувство) с агресивна насоченост, която се проявява чрез внезапни, понякога неконтролируеми, експресивни, жестови и вербални изблици. Класическо, но и лаическо е разграничението на гнева на бледен и на червен според оцветяването на лицето. У децата се наблюдава и друг, малко по-различен феномен, наречен „безцветен гняв”, който е в състояние да доведе до синкоп(1). Гневът настъпва в ситуации на фрустрация(2), които индивидът не може да превъзмогне с обичайните си поведенчески модели. За някои емоционално лабилни или страдащи от невроза хора гневът е единствената възможност за утвърждаване на несигурната им личност. Обикновено, когато човек не се осмелява да се противопостави на субекта, предизвикващ гнева, измества (пренасочва) гнева си върху други обекти, като например беззащитни предмети, деца, безопасни за него възрастни или животни. Всеки би могъл да открие у себе си спомени за такова преживяване (Класически пример са децата, които тормозят домашните животни. Издевателствайки над тях, всъщност те разтоварват гняв, чиито оригинален обект обикновено са родителите им). Подобно пренасочване е най-често срещаният скрит повод и за семейни скандали. Ако се обърнете пак към собствения си опит ще си припомните, че или вие сте казвали на партньора си: „Това, че са те ядосали на работа не означава, че трябва да си го изкарваш на мен!”, или пък самите вие сте чували подобно изказване от него.
Гняв и гневни реакции могат да се породят на практика от всичко. Ясно могат да се разграничат гневните реакции предизвикани от страх; раздразнение; защита на собствената територия; майчинска агресия; инструментална агресия(3) и т.н., и т.н. Подобно изброяване вероятно би засегнало всеки аспект от живота ни.
Макар и рядко, гневни изблици, освен от чисто психологическите по същество причини, могат да бъдат предизвикани и от фактори, криещи се във физиологията на човек. Такива хора, които имат физиологично предразположение към подобни изблици, страдат от органична слабост, която може да се дължи на нарушено действие на жлезите с вътрешна секреция (когато например, щитовидната или надбъбречните жлези са свръх производителни) или да бъде следствие на увреждане на централната нервна система, каквото се среща при епилепсия или хроничен алкохолизъм. Не е зле да имате пред вид, че състоянията на гняв при такива хора понякога се придружават от помрачаване на съзнанието, което може да не остави абсолютно никакъв спомен за преживяното или предизвиканото от тях по време на гневния им изблик. Което ги прави и непредсказуемо опасни.
Когато проявата на гнева отговаря на общоприетите социални норми всичко е наред – това е неговата полезна и утвърждаваща позицията на личността ни страна. Проблемите се появяват по другите две възможни линии: когато проявата надхвърля общоприетата норма и когато проявата видимо не надхвърля общоприетата норма, но за да се задържи в нея, гневът или се „складира” в личността, или се трансформира в различен по мощност автоагресивен импулс, което в крайна сметка влече след себе си най-сериозните психологически, а оттам и социални проблеми. Причината се корени в това, че под влияние и на най-повърхностното възпитанието човек, в една или друга степен се научава да контролира двигателните и вербалните проявления на своя гняв. Но не се овладява лесно изкуството да отработиш чисто и изцяло гнева. Според някои психолози, например, този процес е неосъществим. Но преди да премина към този проблем, трябва приключа въпроса с явните, социално неприемливи форми на гняв, като спомена и яростта, като висша форма на откритата, агресивна проява на гняв. Повечето специалисти определят проявите на ярост като болестен душевен симптом, който се отличава с крайност на интензивността на гнева. Когато човек преживява ярост, тя трае докато заплахата за него не бъде отстранена или човекът, който е под влиянието на яростта не е бъде физически възпрепятстван (в случая препоръчвам поне двама яки психиатрични санитари, оборудвани с усмирителна риза с много любопитна кройка).
А сега да се върнем на по-проблематичният „складиран” или трансформиран гняв.
Този тип неотработен гняв остава у вас, нагнетява се и за съжаление най-често тотално трансформира отношението ви към най-близките ви хора и към останалия свят.
Но докато другите отнасят предимно страничните ефекти на подобна трансформация, то близките ви понасят целият спектър на промяната. Прекалено дългото натрупване и прекалено дългото задържане на натрупания гняв от своя страна, могат да бъдат прекрасна илюстрация на закона за количествените натрупвания, които водят до качествени изменения. В тези случаи, при разтоварването на гнева, което вече изобщо не е задължително да бъде експлозивно, ние се срещаме с напълно нова личност, която най-вероятно, по нищо няма да прилича на човека, който сме познавали до този момент.
Подобен гняв би могъл да има много източници, които защитните механизми на Аза са изтласкали от съзнанието ви. Старият гняв е като старото вино, с годините става все по-качествен и мощността му ви създава все по-качествени проблеми. Освен с изброените по-горе причини за появата му, той може да е свързан и с преживявания в детските и юношеските ви години, касаещи взаимоотношенията с най-близките ви и обични хора. Би могъл да бъде породен и от възпитанието, на което сте били подложени. Възпитанието по същество е рестриктивен процес, който предизвиква преживяване на неудоволствие (фрустрация), която е майката на гнева. Ако очаквате твърде много от себе си, ако сте перфекционист и винаги се стремите да постигнете максималното, ако винаги държите да успявате във всичко, което подхванете, вероятно възпитателния процес е предизвикал у вас интензивно преживяване на неудоволствие, което със сигурност е довело до натрупване на значителни количества неправилно отработен гняв. Той от своя страна се е трансформирал в настояща дълбоко стаена ярост, която контролира контактите ви с всички около вас.
За да се справите с гнева е необходимо дълбоко разбиране за действителните причини, които са го породили. Когато насочвате гнева си към някого или понасяте нечии гневни изблици е добре да не забравяте, че видимият повод обикновено няма нищо общо с действителната причина породила гнева. Затова не реагирайте на повода, а търсете причината. Да успеете да я намерите е наистина единствения начин за ефикасно справяне. А, ако ви е трудно, е, за това са психолозите.
(1) Синкоп - Припадък, колапс, внезапна временна загуба на съзнание, обикновено в резултат на хемодинамично разстройство.
(2) Фрустрация - Състояние на субект, който е лишен от дължимо удовлетворение. Който е излъган в надеждите си.
(3) Инструментална агресия – Агресия, използвана като инструмент за постигане на конкретни цели.
Когнитивна техника „Ретроспекция на по-в...
Методика за изследване на ценности ориен...
07.11.2009 10:43
Визможно ли е стаеният гняв да е причина на трудното ни разбирателство, а не толкова - широко прокламирамия ни индивидуализъм?
Много ясен и разбираем пост - благодаря!:))
07.11.2009 10:51
07.11.2009 11:26
07.11.2009 11:49
07.11.2009 11:54
07.11.2009 11:54
Много полезни неща прочетох.
И после - фитнес не 2, а 4 пъти седмично :)..за разпускане ;)) За по-гневните може и бойни изкуства :)
07.11.2009 17:51
07.11.2009 19:19
07.11.2009 20:13
07.11.2009 20:28
07.11.2009 20:45
07.11.2009 20:55
Благодаря, Dobromirdimitrov.
сега си спомням за една мн.добра книга, която илюстрира най-зловещия образ на този смъртен страх "Гняв" Стивън Кинг и Труман Капоти "Хладнокръвно" - не четете тези книги:(
07.11.2009 21:03
08.11.2009 02:46
Ако реакцията е съответна по сила на причината - не я лекувайте, дори проявата (на гняв) да ви се стори социално неприемлива. Това е правото на индивида да има инстинкт за самосъхранение.
Ако реакцията е прекомерна ("ще му/й го върна тъпкано") в огромната част от случаите не се лекува или подлага на социална рестрикция.
В много от тези случаи някаква социална реакция/рестрикция е необходима, иначе последиците са налице, но първо трябва да се научим да разпознаваме действията на другите.
Недостатъчната реакция наистина, както Д.Д. по-горе написа, води индивида до сериозни последствия/болести. ЗАТОВА ИЗРАЗЯВАЙТЕ ГНЕВА СИ. ТОВА Е НЕОТМЕННО НЕОБХОДИМО ЗА ВАШЕТО ЗДРАВЕ. Много лошо е, когато тези прояви на гняв биват социално заклеймявани, или подтискани с лекарства. Това не води до мир и здраве.
Някои съветват усмиряване на гнева с молитва. Това е хубаво, но ако не се стигне до истинската причина на гнева, при нов повод /а такъв винаги ще има/, гнева отново ще се прояви.
Затова, след много лични наблюдения и търсения, разбрах, че при повтарящи се и приличащи причини за гняв трябва да търсим причината вътре в нас.
Защо в нас, а не в околните? Защото едни неща не ни дразнят и не предизвикват повод за гняв в нас, а у други предизвикват. Нима е случайно? Това е мощен индикатор къде е проблема.
Следователно изпитваме гняв поради нещо конкретно. Трябва безстрашно да навлезем в себе си, да се върнем мислено, да намерим болезнената ситуация /ще я усетим със сигурност по болката, която предизвиква/ и да я разгледаме внимателно. Причината винаги е в нещо от миналото. Нещо от детството, юношеството, любим/а, нещо, което сме приели за предателство.
Просто искаме харата да постъпват според нашите очаквания и представи и се гневим, когато те действат според техните. Приели сме тяхното поведение твърде "лично", без да отчитаме правото на абсолютно всеки да живее и постъпва според собствените си разбирания и преценки.
Затова от жизнено важно значение да се върнем назад, отново да преживеем първоначалната болезнена ситуация, но вече с разбиране, че просто хората, особено най-близките, са такива, каквито са и на този етап на тяхното развитие те се постъпвали по най-добрия за тях начин, колкото и това да не ни харесва.
След това, трябва да простим и на себе си грешките, защото и ние, на нивото на което сме били тогава, сме постъпили по най-добрия начин. Макар да не ни се струва така вече.
Това е много болезнен процес, мноооооого.
Но само преминавайки през първоначалния ад, изчиствайки го с разбиране, ще намерим истинска свобода и облекчение.
И светът ще се окаже едно по-добро място.
08.11.2009 08:34
що е то разбиране.
Разбирам, че ще го заболи!
Не можете да промените света - затова смачкайте себе си!
Благодаря предварително.
ПС- с анонимния нямам какво да дискутирам.
За какви цели става въпрос. Истинската цел за мен е да спрем да живеем в страх и да изчистим от себе си старите рани, които ни пречат да приемаме себе си и другите с толерантност и любов.
Понякога това се превръща в животоспасяваща задача. Когато почувстваш, че целият ти следваш живот зависи от това да разбереш причините, това се превръща външно може би в хъс.
08.11.2009 10:57
08.11.2009 16:24
Приятна вечер!
08.11.2009 21:18
не на теб, не на мен, а ... може би на този, който им плаща?!
Аз си имам моя начин за справяне с гнева, който може и да не действа при всички, но е най-доброто, до което съм достигнала на този етап.:)
Ядоса ли ме нещо-реагирам спонтанно (това е моето "аз" и не искам да го крия от мен или от който и да било). При дребни неща това е достатъчно. Ако гнева е по-продължителен се намесва разума. :) Каквото и да ми се е случило, което да ме ядоса, значи така е трябвало да се случи. То ще ми е полезно за по-нататъшното ми развитие, себепознаване и напредък. Аз вярвам, че ако се гневя на съдбата си, я обръщам в мой ущърб. Ако приемам всичко, което ми се случва като част от "Големия замисъл", който може и да не разбирам, но това не го прави "несъществуващ", така обръщам съдбата в моя полза, усъвършенствам се и получавам нови и по-хубави възможности. Вредно е да се гневиш! Така че моят съвет е: ако ви е грижа за здравето ви, приемайте това, което ви се случва за необходимо и откриващо нови перспективи.
10.11.2009 12:11
За мен съдбата е нещо като реакция на нашите действия: ако е благосклонна към нас-значи се справяме успешно, ако ли не-значи не сме на правилния път или не искаме правилното нещо. :)
Това въобще не е "избягване" на личната отговорност, а напротив. Просто има неща, които не разбираме защо се случват и ги наричаме "съдба". Това неразбиране не отрича нашето участие в нея. :)
10.11.2009 12:18
- Всяка истина подлежи на съмнение.
Един от тях го попитал:
- Учителю, вие сигурен ли сте в това си твърдение?
Зенон отговорил:
- Аз и в него се съмнявам.
10.11.2009 13:37
11.11.2009 21:40
11.11.2009 22:09
Това е друга и дълга тема! Твоя колежка обърка живота ми за три години и още се справям с последствията...
Винаги има подтекст...
Ако не отпушваме тапата, натрупванията могат да са трагични.
Интересно поднасяш информацията!
Благодаря!
19.02.2011 09:16
Когато се сбъскаме като потърпевши с такъв гняв, агресия и поводите са абсурдни, нелогични и нямат нищо общо с реалността, когато агресорът е човек на когото държим, как да постъпим? Гневът, според агресивният човек е "справедлив", той оправдава себе си и се смята за потърпевш от действия или бездействия на жертвата си. Опитвам се да проумея полезните ходове, които човек има за противодействие на такова поведение, как да защитя себе си и същевременно да помогна на човека, който отрича да има проблем (естествено), отказва обсъждане на действията си и двупосочна комуникация. Същевременно
целенасочено с нечестни, неморални, нелогични думи и действия всячески се опитва да ме дискредитира. Опитвам се да намеря причините за това. Ще ви бъда благодарна ако ме насочите към подходяща литература, защото извън общите статии за агресията не открих нищо. Хубав ден!
А подходяща литература, която да не е пълна с празни приказки (извън чисто професионалната), не бих могъл да ви посоча.