2. Манипулацията
3. Вицове за психолози, психоаналитици и психиатри
4. Секс и сексуални табута
5. Секс и сексуални табута - Продължение
6. Мисли, максими и афоризми
7. Вариации върху добре позната тема...
8. Вариации върху добре позната тема... Продължение
9. Вариации върху добре позната тема... Край
10. За прошката
11. За истината... и гледните точки
12. Психиатрия и психология
13. Да избягаш от себе си?
14. Фрагмент от Теория за изневярата
15. Да живееш с работохолик
16. Чувстваш ли се манипулиран?
17. Чувстваш ли се манипулиран? Методи за защита
18. Страхуваш ли се от самотата?
19. Да се лъжем, че не лъжем
20. За теб, Феникс
21. За жените, мъжете и еманципацията
22. С какво мислят мъжете
23. Смъртоносна ли е депресията?
24. Егоист или егоцентрик
25. Мога ли да ти се доверя?
26. Как любовта се превръща в омраза
27. Паралелни светове
28. Защо любовта умира
29. Пасивната агресия
30. Болка
Прочетен: 43074 Коментари: 64 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2010 11:48
„...фантазира не щастливият, а само неудовлетвореният.”
Л.С. Виготски
Истина, лъжа, минало, настояще, бъдеще... елементи на битието ли са това или просто понятия изпразнени от действително съдържание, пред вид непрекъсната им промяна, при прехода им от обективната към субективната реалност и обратно? Настоящето и бъдещето на този етап няма да закачаме. Ще използваме миналото, тъй като при него паралелите между илюзията и реалността са по-ясно изразени. И съответно по-лесни за възприемане.
Съществува ли миналото? Разбира се, че да. Това, което помним за него истина ли е?
Интересен въпрос.
Чували ли сте за покриващите спомени? Вероятно не, тъй като терминът е чисто психоаналитичен. Повечето психолози също не са чували за тях.
Покриващите спомени обозначават незначителен детски спомен, който чрез изместване маскира друг значителен и обикновено неприятен, изтласкан спомен. Най-честият вариант на изместване представлява несъзнавано, но тенденциозно прехвърляне на фокуса на спомена от съществените към второстепенните детайли. По този начин, от една страна се запазва изискването към стабилността на спомена: основата му да е истинна информация; а от друга се реализира целта, фокуса върху второстепенните детайли да неутрализира неприятното пре-преживяване от възстановяването в паметта на съществените детайли на спомена. Окончателният резултат от процеса е, че съществените детайли се забравят, а второстепенните превземат същността на спомена, който вече е на практика фалшив. Съществуват и крайни варианти на същия процес, при които покриващите спомени са напълно измислени, без да има дори и бегла прилика с действителните събития. Като в тези случаи спомените също не са случаен психичен продукт, а са идентични с фантазията или мечтата, събитието от спомена да е протекло по точно този начин.
Спомените са еманацията на миналото. Консултативната и психотерапевтична практика показват, че за съжаление ние хората рядко сме наясно с основни понятия, които са съставна част от живота и взаимоотношенията ни с другите. Така стоят нещата и със спомените. Те са градивен елемент при изграждането на субективния ни свят – есенцията на илюзията, която къса връзката ни с действителността. Прието е да се мисли, че споменът е отражение на реален факт, който се връща в съзнанието. Нещата обаче са доста по-сложни. Споменът не съществува сам по себе си. Той е проява на съзнанието, което реконструира миналото като му вдъхва живот от позицията на настоящето. Проблемът е, че въпреки всички ориентири, с които разполагаме, извиканият спомен никога не е точен. Той винаги е интерпретация, схематично представяне на действителността, а не самата действителност. Пред вид този факт и пред вид фактите споменати по-горе спокойно можем да заключим, че нямаме никакво основание да вярваме на собствените си спомени. А отношенията ни с хората и връзката ни с околния свят се градят върху базата на наученото преди и върху преживяното общо минало, т.е. върху спомени.
Илюзията няма видове. Реалността от своя страна е субективна и обективна. Субективно е това, което принадлежи на мислещата личност и може да бъде изпитано само и единствено от нея. Това ще рече, че що се отнася до субекта, реалността не съществува, дотолкова доколкото според дефиницията има толкова реалности, колкото и индивиди. Което означава, че субективната реалност е просто една илюзия, пред вид факта, че определението за илюзия е нереално възприемане на обекти от реалността... Т.е., същото, което е и субективната реалност. На схемата по-долу е показана една от най елементарните и известни зрителни илюзии. Нарича се илюзия на Мюлер-Лайер.
В реалността двете хоризонтални линии са с еднаква дължина, но преминавайки през зрителната сетивна система и достигайки до съответното представителство в мозъчната кора, горната линия вече изглежда по-дълга. Т.е. при незнание за съществуването на тази конкретна илюзия, за нас реалността е, че горната линия, Е по-дълга. Разликата (отклонението) е точно 25% или ј от действителността. Представете си сега, че всички останали сетивни системи подават до мозъка информация, която се различава от реалната с до ј от действителната и стойност. Какъв би бил шансът ви тогава за обективно възприемане на реалността? Психологията и физиологията не разполагат със системна класификация на всички илюзии, съществуващи в природата и всекидневието ни, но са категорични, че илюзии възникват при обработката на данни, постъпващи от всички сетивни системи: зрение, слух, обоняние, вкус и тактилност. Възприятието никога не е изолирано. То винаги бива интегрирано в система. Повечето информационни масиви са комбинация от информация, постъпваща от различните сетивни системи, което логично води до натрупване на сетивни грешки. Оттам по същата логика, мозъкът ни обработва входяща информация, която теоретично може да е погрешна до 100%. Което би довело до 100%-во погрешни изводи, които да определят отношението ни към реалността. Прехвърлете сега този процес в сферата на мислите, емоциите, чувствата и преживяванията. Вероятността тези психични параметри да реагират на илюзорни, от гледна точка на реалността събития би трябвало да е също толкова голяма. Възпитанието, навиците, предразсъдъците, желанията и емоциите оказват допълнително влияние върху възприятията. Типичен пример за това е страхуващото се дете, което чувайки скърцането на пода в съседната стая, твърди, че чува стъпките на крадец.
За да можем да видим обективната реалност трябва да допуснем, че е възможно абсолютно обективно отношение към нея. Това, обаче, ако не невъзможно е поне безкрайно трудно. Вероятно всички сме наясно, че като субекти имаме субективно отношение към реалността и в най-добрия случай можем да съберем определен, но краен брой субективни гледни точки, които да ни доближат в една или друга степен, повече до обективната реалност, отколкото ако разполагаме само със собствената си гледна точка. Но възможно ли е човек да излезе от собствената си гледна точка?
А сега да прибавим и друг важен елемент към този своеобразен пъзел – забравянето. То е съществена част от същата схема, която обслужва нарушаването на връзката между обективната и субективна реалност. Ако не съществуваше забравянето, ако в съзнанието ни оставаше пълна, точна и подробна информация за преживяното от нас, щеше да ни е безкрайно трудно да изградим безпроблемно субективната си реалност. Противоречията при наличие на пълна информация щяха да подържат непрекъснато съмнение в достоверността на интерпретациите ни относно преживените събития. Затова забравянето винаги е селективно. Съзнанието отхвърля (забравя) информацията, която би породила противоречиви и неудобни за нас заключения. Вероятно това е една от причините при психотерапевтичния процес, определени спомени да се възстановяват трудно и да се появяват едва тогава, когато съзнанието на клиента е готово да се справи с емоционалния заряд на изхвърления спомен.
От биологична гледна точка субективната (илюзорна) реалност съществува не защото ние хората не притежаваме физиологичен потенциал да възприемаме реалността обективно, а защото на този етап на развитие съзнанието ни не може да се справи по друг начин с изискванията на реалността. Според един от създателите на хуманистичната психология Джордж Кели: „Хората не винаги могат да променят събитията, но винаги могат да променят интерпретацията си за тях... Това ни дава възможността да променяме значението на извършената постъпка, което ни води до различни варианти на по-нататъшните ни действия.” В светлината на това предположение, факта, че възприятията ни са едни от най-несигурните източници на информация придобива друг смисъл. Вероятно точно тази им пластичност ни осигурява възможността за различни интерпретации на данните, което пък, от своя страна ни помага да се справяме с реалността.
Всичко казано дотук, въпреки че както обикновено не изчерпва темата има много важна чисто практическа страна, която ще илюстрирам със следния пример. Субективната (илюзорна) реалност е основната причина, поради която споровете между близки хора, касаещи общото им минало не достигат никакъв смислен край. Всяка от спорещите страни просто е „забравила” или интерпретира в собствена изгода спомените за отминалите събития. Това подържа илюзията за правота и прави невъзможно приключването на спора. Освен това желанието и/или несъзнаваните мотиви често са доминантни при определяне като на информацията постъпваща от сетивните системи, така и на интерпретацията на данните, което според мен трябва да ни накара да му хвърляме голямо мислене, всеки следващ път, когато се втурнем да определяме кой е прав и кой е крив, каква е била истината и каква цел, действително преследваме със спора, скандала или просто обикновения разговор.
Целта на тази статия не е да ви убеди, че всичко в живота ни е фалшиво и на нищо в самите нас не можем да разчитаме. Идеята е да осъзнаем, че разгледаните фактори трябва да се имат пред вид, когато общуваме с другите. Особено когато става въпрос за важните хора в живота ни. Необходимо е да имаме пред вид и, че излизането от една илюзорна действителност не ни вкарва задължително в реалността, а по-често ни запраща в друга илюзорна действителност, която приемаме за реалност. Изобщо самостоятелното излизане от подобен порочен кръг е главоболна работа, но нека това не ви обезсърчава. Не спирайте да опитвате. Ако трябва потърсете външна помощ. Има смисъл в подобно усилие. Защото теоретично, подобно знание би следвало да разшири границите на толерантността в отношенията ни с другите. Което автоматично да доведе до подобряване на качеството им. А може би и да ни направи по-щастливи.
Йехова е Името Му - Господ на Силите!
Може ли Земята да стане рай?
"Действителността, Ричард, няма нищо общо. Майката не се интересува каква роля изпълнява детето й, докато си играе: един ден е апашът, на другия - стражарят. Азът дори не подозира за илюзиите и игрите ни. Той познава единствено Себе си и нас - доколкото сме негово точно и съвършено копие.
... Мерило за невежеството ти е степента, в която вярваш в неправдата и трагедията. Онова, което за гъсеницата е краят на света, за Учителя е пеперуда." "Илюзии", Ричард Бах
В крайна сметка, ако в моята илюзорна реалност аз съм успяла да подредя мислите си по такъв начин начин, че ЗА МОМЕНТА да се чувствам добре, то за какво ми е да се опитвам да ги преподреждам, ако това ще ме накара да се чувствам зле?! и още повече истината отново ще остане някъде там..., тоест нея няма да я има. Ако наистина искаш да я откриеш и тя наистина я няма - това е...лъжа!
Четох статията ти за истината - в която все казваш - истината съществува, но къде е и след многократно прочитане, аз така и не разбрах - някъде между, някъде в основата на Вселената, някъде независимо от нас и нехайна за нас...
Не й е дошло времето явно, с което пък аз не желая да се примиря, въпреки всичко написано по-горе.
Питаш - възможно ли е да излезем от собствената си гледна точка? Нали емпатията е нещо такова. Аз мога, но това не ме доближава до обективната реалност, а само ме кара да вляза в чужда субективна реалност с добронамареното чувство да я разбера. Макар и погрешно? Това пък е безобразие :)
Кое ще ни позволи, според теб, да стигнем до този етап от развитието си, в който ще можем да гледаме обективно на нещата и да я видим тази истина, към която толкова много се стремим? И вие, психолозите, бивайки повече наясно с нещата по-близо ли сте до нея?
И в крайна сметка, след като субективната реалност се явява в положителен смисъл защитен механизъм, нужно ли е това?
Ще ни позволи желанието и усилието да го постигнем.
За другите психолози не знам, а както е зададен въпроса и за себе си не знам защото ти питаш за някаква генерална Истина.
Да, нужно е.
:)
Ок, желание има, а какви да са усилията? Начало, среда, край? Искам май прекалено голяма яснота м материя мъглива като климата на Англия :)
Нужно е, но нали ще ни се разклати крехкия душевен мир, или ще го правим когато той е станал вече достатъчно устойчив. Как ще разберем, че е устойчив?
Сещам се и за друга интерпретация при прочита на статията, налагаща следваща поредица от въпроси.
Накратко - ако по такъв начин сме преработили миналото си, че не сме си спестили никаква болка и въпреки това, сме се съхранили психически, то ние ще бъдем /може би/ по-близо до въпросната истина, отколкото ако сме затънали в удобни илюззи, които ни дават илюзорно чувство за комфорт.
05.12.2009 13:24
Стабилното е нещо, което колкото и да го риташ - не мърда.
Сритай ме и ти от тук!
05.12.2009 15:29
05.12.2009 15:42
„Хората не винаги могат да променят събитията, но винаги могат да променят интерпретацията си за тях..." Не трябва обаче да се пренебрегват факторите, от които зависи интерпретацията и най-вече натрупания опит...
Аз си мисля, че в края на живота си ние започваме да се доближаваме до реалното възприятие. Според мен прехода от илюзии, или по-точно - самозаблуди, към "реално" възприятие е постепенен... В живота действаме обаче според възприятията си, а не според съветите и очакванията на другите. И точно действието "проба-грешка", ни води към реалността...
Метода проба-грешка не е правилният метод за възрастните. Това е метод за децата до 11 години.
05.12.2009 16:24
05.12.2009 16:29
Има една теория, че няма обективна истина, всичко е субективна истина.
Сещам се за един метод при който може да се възпроизведе истината с най-малки подробности.
За целта се използва медитация или хипноза. Казват, че в момент на медитация се възпроизвежда абсолютно точно всичко, дори това, което съзнанието не е забелязало при преживяване на конкретната ситуация. Причина за това е, че мислите ни са материални, че има т.нар. вселенска памет, която запечатва абсолютно всичко. В нашата аура се пазят абсолютно всички случки, всички мисли и чувства.
По отношение на съзнанието мисля, че е точно така както го описваш. Ние не сме дорасли да се справим с всичко, което ни се случва, не сме дорасли да го възприемем, разберем и оценим правилно. Затова го пречупваме, щадим психиката си, което е един защитен механизъм.
Има една теория, че няма обективна истина, всичко е субективна истина.
Ама тук те учат, че дори няма субективна истина, а субективна илюзия : )... Възприятието ни за нещата може да е различно във всеки един момент и то да възпроизведе за един човек доста различни образи на "истината".
05.12.2009 19:42
Всичко е Илюзия!
Абсолютната истина е доста удобно за всички управляващи понятие. Май Ленин имаше нещо писано за движението от относителната към абсолютната истина.
А рамката, в която ни поставя понятието "абсолютна истина"?
05.12.2009 20:01
05.12.2009 20:03
По принцип доста от понятията във философията и психологията се припокриват. Интересен ми е точно този въпрос, защото в крайна сметка точно човекът стои в центъра на политическите системи и философски теории и те няма как да бъдат разглеждани извън неговото съзнание...
Нямам поглед към цялото дали отношението у нас към философите е пренебрежително, аз възприемам през моята субективна действителност :)
По отношение на истината суфистите в древна Елада са доказали, че по отношение на всяко твърдение и противоположното му можат да се доведат равни по брой доказателства. И единствено от умението на суфиста се е печелил спора.
Това е било началото на отмирането на тези състезания на софистите.
05.12.2009 20:35
Също е казал и "Съвършенството на човека - това е състояние на душата". Сократ ми харесва :)
Когато са го осъдили и са му дали отровата да я изпие, той е казал- защо тъжите, аз изживях живота, сега нямам търпение да разбера и смъртта.
:)
Синтез на разлелите се по клавиатурата ми мисли: Идеалът ми е съществуване на огромно многообразие на илюзорни реалности - израз на нашата способност да творим - но поднесено на другите с човешко отношение и любов. Илюзия ли е това?
;)
Това, че отговорът на въпроса за обективната действителност е "да", не означава, че отговорът на въпроса за унификацията на илюзиите е "да".
13.12.2009 17:54
Означава ли това, че покриващите спомени са само детски?
"Проблемът е, че въпреки всички ориентири, с които разполагаме, извиканият спомен никога не е точен."
Наистина ли НИКОГА споменът не може да бъде точен?
Никога, винаги, всички ......не е ли малко прекалено да се отрича напълно възможността споменът да бъде наистина отражение на минала действителност? Връщайки се в един или друг/малко на брой, но много ясни спомени/, ми се струва, че все пак е възможно/
Вярно е, че щом съществува субективна реалност, съществува и обективна такава, но мисля, че дори тази обективна реалност е възможно да се открие само и единствено от човеците, които са я създавали, сиреч, трето лице, та бил той и най-добрият психолог:), няма ли да придаде "свой" нюанс в и без друго трудната ситуация/ако приемем, че се касае за спомен, който се тълкува различно/
!!!!!!!Но възможно ли е човек да излезе от собствената си гледна точка?-това е въпросът на въпросите:)
Моят отговор е, че е възможно стига да му бъде позволено да разбере другата гледна точка. Имам горчив опит в това отношение. Когато пожелах да ми е ясно, мъжът избяга. Изводът, който си направих е, че или аз съм дебил и не разбирам изобщо хората, или .....съм на път да стана дебил:))) А се залъгвам, че съм общителна и с мен, ако не приятно, поне е лесно общуването:)))
Приятна вечер, Добромир Димитров.
:)
14.12.2009 23:50
Означава ли това, че покриващите спомени са само детски????
Приемам за емпирично доказано, че споменът не е обективно отражение на минала действителност. Приемам, макар със съпротива, защото от всичко това следва, че е почти или дори напълно невъзможно да се общува нормално/да говорим на един език и да се разбираме без помощта на добри психолози, които да ни обективизират спомените ни:)/ И отново изводът, че само богатите могат да бъдат щастливи, защото кой средностатистически българин може да си позволи услугите на Добър психолог?! В това отношение ние, от блога сме привилегировани, че Ви има!:)))
:)
16.12.2009 01:24
08.06.2011 05:25
08.06.2011 08:45
08.06.2011 22:39
09.06.2011 01:40