2. Манипулацията
3. Вицове за психолози, психоаналитици и психиатри
4. Секс и сексуални табута
5. Секс и сексуални табута - Продължение
6. Мисли, максими и афоризми
7. Вариации върху добре позната тема...
8. Вариации върху добре позната тема... Продължение
9. Вариации върху добре позната тема... Край
10. За прошката
11. За истината... и гледните точки
12. Психиатрия и психология
13. Да избягаш от себе си?
14. Фрагмент от Теория за изневярата
15. Да живееш с работохолик
16. Чувстваш ли се манипулиран?
17. Чувстваш ли се манипулиран? Методи за защита
18. Страхуваш ли се от самотата?
19. Да се лъжем, че не лъжем
20. За теб, Феникс
21. За жените, мъжете и еманципацията
22. С какво мислят мъжете
23. Смъртоносна ли е депресията?
24. Егоист или егоцентрик
25. Мога ли да ти се доверя?
26. Как любовта се превръща в омраза
27. Паралелни светове
28. Защо любовта умира
29. Пасивната агресия
30. Болка
Прочетен: 68572 Коментари: 85 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2010 11:47
„В основата на всички големи грешки лежи гордостта.”
Джон Ръскин
СЕДЕМТЕ СМЪРТНИ ГРЯХА
ГОРДОСТ
(Superbia)
Този смъртен грях е единственият, към който проявявам лично отношение. Имам сериозни основания да смятам, че той изпрати в небитието една моя мечта. Не съм сигурен дали това няма да повлияе на обективността ми, но знам, че ще направя всичко възможно да остана обективен.
Повечето теолози определят гордостта като Първият грях. Според тях, именно тя е изначалната причина да съществува Дявола (Злото). Гордостта е накарала Сатанаил да се възпротиви на Господ и да се опита да заеме мястото му, превръщайки го в прекрасна илюстрация на един от обичайните проблеми на всички горделивци – това, което имат никога не им е достатъчно.
Всъщност, гордостта е като всяко друго човешко качество, което ще рече, че има гордост и гордост. Едно, е себеудовлетворяващата гордост, като тази от успехите на детето ти в училище, която ти носи усещане за удоволствие и радост, и на която е редно да се отдадеш изцяло, като на заслужена награда за добре изпълнен майчин или бащин дълг. И съвсем друго е гордостта, която те кара в същата ситуация, да възприемаш себе си, съзнателно или не, като нещо повече от другите родители и да ги гледаш от „висотата” на собственото си положение, съчувствено, снизходително или дори презрително, защото техните деца не са постигнали успехите на твоето.
Това е мек пример за двата типа гордост от социална гледна точка. От клинико-психологична гледна точка, естественото разделение е съответно на нормална и патологична гордост. И двете разделения за пореден път навеждат на мисълта, че генерализираното поляризиране, на което и да е човешко качество, като само добро или лошо, създава единствено проблеми. Да си умен е добро, но само ако не си гениален диктатор като Хитлер. Да си родолюбец и да защитаваш вярата си е добро, но само докато не си станал терорист-камикадзе. Да си трудолюбив е добро, но само докато не си станал работохолик. Да се гордееш с разни неща не е зло, но само докато не си прекрачил границите на нормата.
Патологичната гордост изглежда е от онзи вид разрушителни грехове, присъщи предимно на хората, определящи себе си като интелигентни. Обикновено те живеят с несъзнателната вяра, че животът им има някаква по-висша цел от това, просто да изпълняват личните си и социални роли. С течение на времето Азът им си изработва нещо, което поради липса на по-добро словосъчетание мога да нарека - усещане за мисия. Подобно усещане обаче, има нужда от цел. И това е следващата им логична стъпка - изработват си цел на мисията. Упоритото преследване на целта от своя страна им дава обяснение (извинение пред Свръхаза) за превъзходството, което демонстрират пред другите. В този смисъл, подобен тип гордост е интензивен невротичен синдром, флиртуващ с границата към психотичното. На психологичен език може да се определи като личностна акцентуация. Действието и́ е изключително разрушително. Гордостта изисква от носителя си егоцентрично отношение към света, което разкъсва духовната му връзка с другите. В личният на горделивците живот всичко е проформа. Някои от тях, подчинявайки се на импулса си за превъзходство създават идеални на пръв поглед семейства и лични контакти, които обаче са лишени от истински чувства и преживявания. Първо, защото те са показен продукт, подчинен на ползата, която може да се извлече от съществуването му. И второ, защото, ако преживяват нещо, те го преживяват сами, без да осигуряват на партньорите и близките си достъп до чувствения си свят. Приемат несъзнателно всяка проява на чувства като слабост, а гордостта не им позволява лукса да бъдат дори заподозрени в слабост. Крият чувствата, които изпитват и от самите себе си. Изтласкват[1], трансформират, рационализират[2] и интелектуализират[3]. Изобщо ще си счупят главата за да доказват на себе и на света, колко са железни. Така постепенно гордостта превзема контрола над целият им емоционален живот и социално поведение. Всяка емоция и чувство преминава през нейната цензура... И сега един малко неочакван край на тази част – горделивците не са арогантните копелета, които изглеждат. Обикновено те са жертви. Подчинени са на сложен комплекс от интензивни страхове, на чиито фон функционира личността им. Проявите на гордост са просто социалната маска, която крие от другите истинският им Аз. Колкото по-интензивни са проявите на гордост, толкова по-силни страхове се крият зад тях.
Гордостта преминава през три етапа на развитие. Славолюбие, надменност и горделивост. Това не са психологично постулирани етапи. Преди време ги срещнах в един теологичен труд. Там бяха описани като три степени на гордостта. Направиха ми силно впечатление и потърсих потвърждение чрез наблюдение в собствената си работа. Наблюденията ми потвърдиха заключенията на теолозите и очертаха корелационни връзки между теологичното и психологичното тълкуване на гордостта. За по-голяма яснота преименувах степените на етапи и преформулирах описанията на самите етапи, за да ги изкарам от теологичният и да ги вкарам в психологичен контекст.
Психичният механизъм на гордостта изглежда по следният начин: трите етапа се стартират един друг, като края на всеки от тях активира следващия. Първият етап, разбира се, прави изключение. Трудно е да се определи кога точно във времето се случва първоначалното активиране, но без съмнение славолюбието се провокира от интензивен несъзнателен стремеж към похвали и одобрение, който от своя страна е породен от необходимостта да се подтиснат базисните психологически страхове, за чието съществуване споменах по-горе, а именно: страх от лишения; страх от ограничаване на свободата; страх, че ще се наложи да подчини поведението си на необходимостта; страх от отказ; страх от пренебрегване; страх от изоставяне и страх от вътрешна самота. Сложните взаимоотношения между страховете и степента им на изразеност определят скоростта на преминаване през всеки един етап, както и времето на стартиране на следващия. Напълно възможно е страховете да се овладеят още на първото стъпало и изявите на гордост да се върнат в норма. Това е възможно да се случи и при преминаването на славолюбието към надменност, просто шансовете намаляват. Една от причините е, че на това ниво гордостта се преплита с някои от другите смъртни грехове. Надменният вече е и завистлив. Надменният е и гневлив. Това е причината на този етап да си създава най-различни врагове, които започват да го критикуват и да се опитват „да му подлеят вода”. Най-сложно обаче е възстановяването на нормата при развитие на процеса до последният етап – горделивостта. Там първопричините са заровени толкова надълбоко, че би отнело месеци и години психологическа работа само за осъзнаването им от горделивеца. Да не говорим пък за това, че надали изобщо бихме могли да започнем работа с него, тъй като състоянието му вече е в стадий на развитие, при който той неистово мрази да бъде поучаван. Станал е деспотичен, крайно егоцентричен и жесток. По-скоро би умрял, отколкото да признае поражение дори и пред себе си. За всяка несполука има виновен друг, който е много вероятно да отнесе и прояви на активната му омраза.
Няма сфера на емоционалния и социалният живот, в която да не се проявява гордост. На практика не съществува и човек без гордост. Просто при повечето хора тя се включва селективно, в зависимост от личностната конституция. Но това важи за нормалните и прояви. Срещу тях не е необходимо да се вземат мерки. Тя е необходима личностна характеристика, която укрепва самочувствието, необходимо ни да функционираме оптимално. Очевидно е, че проблемите се появяват, когато гордостта се превърне в доминираща характерологична черта. Тук изниква въпросът, възможно ли е да се справим с нея без професионална помощ? Отговорът е сравнително оптимистичен: да, възможно е, стига да не е достигнала в развитието си до последния, трети етап. Начинът на противодействие е, да се атакува не самата гордост, а скритите мотиви, които я пораждат. Ако наши близки страдат от нея, е необходимо да открием за себе си най-силните им страхове и да се опитаме да нормализираме интензивността им с непрекъсващи във времето прояви на любов, внимание и създаване на сигурна среда за съществуване. Необходимо е да спечелим доверието им и да овладеем параноичните тенденции в мисленето им. Едва тогава те ще имат шанс да осъзнаят разрушителната природа на гордостта си и да се породи у тях желание да се преборят с нея, опирайки се на нашата помощ.
[1] Изтласкване - Изтласкването е прехвърляне на психично съдържание от сферата на съзнаваното в несъзнаваното и/или задържането му в несъзнавано състояние. Изтласкването е един от най-важните защитни механизми, благодарение на който неприемливите за Аза желания се превръщат в несъзнавани. Подържа се посредством определени несъзнавани механизми.
[2] Рационализация - Намиране на приемливи причини и обяснения за неприемливи мисли и постъпки. Естествено тези оправдателни причини и обяснения са значително по-етични и благородни от истинските мотиви.
[3] Интелектуализация - Ексесивно прилагане на интелектуалния процес за избягване на емоционална експресия или преживяване. Крайната цел е фокусирана към безчувственост при избягване на интимност с хората, внимание към печелене във външния свят и избягване на експресия на вътрешните чувства При стрес ексесивно възприемане на ирелевантни детайли и избягване възприемането му като цялост.
1014# Мерки за усъвършенстване социалнат...
1005# РЪКОВОДСТВО ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПСИХО...
21.11.2009 02:20
Беше ми много полезно да прочета!:)
Усещам прилив на гордост, че"хванах" поста овреме!:))
Щото в събота се отдавам на любимия си грях - ленност и си поспивам до късно!:))))
Поздрави!:)
Поздравления за постинга!
Весел ден!
Ето го и моят грях :))
Кои са обективните критерии?
Задавам много въпроси, но то е в желанието ми науча повече от човек, който знае повече и има желание да сподели своето познание.
21.11.2009 13:08
Не, без никаква шега - благодаря.
21.11.2009 13:16
21.11.2009 13:56
21.11.2009 14:01
Надменност, комплекс за превъзходство, презрение към другите... тези неприятни черти не ми се връзват с моето разбиране за гордост. Гордостта е красива...
Не знаех, че това поведение е гордост. Колко рани и загуби може да понесе човек, докато не го възприеме като норма на поведение? Търсиш опора в себе си и не ревеш на всяко рамо за неща, които не може да разреши или промени никой. Да, страх е от много неща, но най-вече от привързване, защото неминуемо следва загуба. Нали е казано - не се привързвай към нищо земно, събирай духовно имане... Мислех се за смирен човек, но явно и смирението е гордост.
21.11.2009 14:30
- за страховете -страх от лишения........... страх от вътрешна самота..............страх от т.к.
-тънката граница между здравословната и паталогична гордост......
22. dobromirdimitrov" Всяка мисъл, чувство или действие трябва да получи отговор на въпроса "защо". Ще си отговаряш, докато получиш отговор, който да те накара да усетиш вътрешно равновесие"
!!!!!!!
до втория прочит:)
21.11.2009 14:44
21.11.2009 14:53
всичко обясняваш с Бог, няма въпрос, на който да не можеш да отговориш с Бог и да почувстваш вътрешно равновесие. Излиза, че древните, вярвайки в смоя Господ, са били много по напред с материала в духовно отношение. Никакмо значение ли няма дали това с което си отговоряш е вярно?!
21.11.2009 15:04
21.11.2009 15:09
21.11.2009 15:16
Ако не си, е изкушаващо да станеш, но това не означава, че си на правилния път. А на най-удобния.
21.11.2009 15:18
21.11.2009 15:23
в началото
О,боже благодаря ти,
за мъдростта която ми даде!
Туй поисках а ти Всевишний,
дари ми най-скъпото нещо!
О,боже благодаря ти,
чрез мен твоята мъдрост,
ще я пръсна,ще я посея,
векове навред ще се носи!
О,боже благодаря ти,
за думите който ми прати!
"ГОРДОСТТА ПРЕДШЕСТВА РАЗРУХАТА,
НАДМЕНИЯ ДУХ ПРЕДШЕСТВА ПРОВАЛА"
в края
О,боже прости ми,
аз стар съм вече немощен,
отдаден на плътското,на дявола,
загубих те,гордостта ме погуби.
17.10.2007
ДЖУЛИЯ БЕЛ
21.11.2009 15:51
21.11.2009 15:51
21.11.2009 16:48
21.11.2009 17:19
Радвам се ,че Ви има!
Приятна вечер!
Много ми хареса, всичко. От психологична гледна точка е перфектна.
Осъзнаването на проблема е първата, най-важната крачка към лечението. Затова и будистките учители казват, че най-важното е самонаблюдението, а след това осъзнатото разбиране на собствената си личност.
Много често разбираме, че имаме проблем, но до действителното осъзнаване сме далеч. Веднъж ми обясняваха, че осъзнаването има 7 степени.
На теория е лесно, на на практика - не. По-лесно е да изкачиш Еверест, отколкото да действително да осъзнаеш себе си. Най-трудното нещо на света....
А със самото му действително осъзнаване, решаването се е случило.
27.11.2009 11:04
27.11.2009 13:02
Както и с любовта - ако "любовта" не може да преодолее всички трудности по пътя, значи не е истинска любов. :)
Това са моите критерии, които не се опитвам да налагам на никого. Просто правя опит да обясня нещата по начина, по който аз ги разбирам и възприемам.
27.11.2009 13:12
27.11.2009 13:28
27.11.2009 14:42
27.11.2009 16:18
Така е. Въпрос на принципи. :)
29.11.2009 14:50
31.07.2010 12:11
31.07.2010 12:25
Бих се радвал на "двойно подаване" по темата.
04.08.2010 07:45
Мисля, че обществото ни има насъщна нужда от повишаване на психическата култура и че твоя блог е много ползотворен в тази посока. Колко време ти отнема (най-общ порядък) поддържането му? Много ми допада рационализирането на теологическите понятия и образи и псхилогическия им "превод". А, знаеш ли защо Бог е забранил на Адам и Ева да ядят от дървото на "познанието"? И интересува ли те?
Запознат съм с теологичните хипотези, но определено ме интересува и вашият отговор.
15.08.2010 10:22
А, какво правим с качествените промени при количествените натрупвания на патологическите състояния.
08.06.2011 06:00
08.06.2011 17:01
08.06.2011 18:58
08.06.2011 20:57
15.01.2012 11:43
гордостта и горделивостта-добър материал за размисъл-благодаря.