Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Блогрол
1. Проклятието
2. Манипулацията
3. Вицове за психолози, психоаналитици и психиатри
4. Секс и сексуални табута
5. Секс и сексуални табута - Продължение
6. Мисли, максими и афоризми
7. Вариации върху добре позната тема...
8. Вариации върху добре позната тема... Продължение
9. Вариации върху добре позната тема... Край
10. За прошката
11. За истината... и гледните точки
12. Психиатрия и психология
13. Да избягаш от себе си?
14. Фрагмент от Теория за изневярата
15. Да живееш с работохолик
16. Чувстваш ли се манипулиран?
17. Чувстваш ли се манипулиран? Методи за защита
18. Страхуваш ли се от самотата?
19. Да се лъжем, че не лъжем
20. За теб, Феникс
21. За жените, мъжете и еманципацията
22. С какво мислят мъжете
23. Смъртоносна ли е депресията?
24. Егоист или егоцентрик
25. Мога ли да ти се доверя?
26. Как любовта се превръща в омраза
27. Паралелни светове
28. Защо любовта умира
29. Пасивната агресия
30. Болка
Постинг
23.01.2008 14:26 - Манипулация
Автор: dobromirdimitrov Категория: Тя и той   
Прочетен: 48667 Коментари: 38 Гласове:
13

Последна промяна: 24.02.2011 12:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
„Който контролира съзнанието на хората,
контролира действителността.”
Дж. Оруел

МАНИПУЛАЦИЯТА


               imageimage

 

      Силата на груповата логика не е в действителната рационална природа на защитаваната теза (каквато и да е тя), а в сигурността, която индивида получава за себе си, виждайки голямата маса от хора, споделящи неговите убеждения. Т.е., очевидно, основата на убеждението, което индивида споделя и защитава е емоционална.
     Интересен семантичен феномен е самото използване на понятието „убеждение”. Ако разгледаме следните две произволно избрани съждения:
      „Убеден съм, че тя ще продължи да учи.”, и
      „Тя ще продължи да учи.”,
      ще устанавим, че по същество само второто твърдение изразява действителното ни „убеждение”, че въпросната „тя” ще учи, докато в първото, където се използва понятието „убеден”, имплицитно се усеща някаква липса на категоричност, т.е. „неубеденост”. И в двата случая обаче, обективността изисква да признаем, че „убеждението” ни е субективно, тъй като реалното действие „продължаване на ученето” изобщо не се интересува от нашето убеждение, а касае субективния свят на съвсем друг индивид (в случая "тя", която ще учи).
     Този пример, мисля, подчертава правилността на изложената по-горе хипотеза, че груповата „логика” е емоционално, а не рационално обусловена, което би трябвало да събуди у нас съмнение в действителното разбиране на защитаваната, от която и да е група, каквато и да било позиция и респективно съмнение в рационалноста на индивидуалното схващане на всеки един индивид, съставящ въпросната група.
      В този аспект, ако вземем за пример една от принципно най-спряганите в обществото теми, каквато е политиката, би било несериозно да допуснем, че всеки привърженик на тази или онази политическа идея, е запознат детайлно със същността и последствията от реализирането и. Още по-малко можем да допуснем, че е професионален политолог, способен да изказва адекватни твърдения по отношение на една твърде разтеглива материя, каквато е политиката.
    Затова обичайно за политическите дискусии е, да са заредени предимно с емоция, а не с рационални аргументи. Така стоят нещата между впрочем и във всяка друга област, независимо дали е личностно или обществено значима.
       Т.е., метафорично казано, разума ни защитава това, което сърцето ни желае. И в личен, и в професионален, и социален план, живеем чрез чувствата, а не чрез разума както твърдим по принцип.

image

 




Гласувай:
13



1. анонимен - Много актуален блог
23.01.2008 18:07
Създаден навреме и място изобилстващо с материал .т.е в България .Успех!
цитирай
2. анонимен - Вие сте психопат!
23.01.2008 21:21
Чувствам се длъжен да предупредя администратора, да изтрие блог-а Ви. Мисля, че представлявате опасност за някои по-лабилни блогери.
цитирай
3. evrazol - Груповата логика
23.01.2008 22:08
е имагинерно понятие. Разсъждението може да е валидно за американски тип консуматорско общество. В сравнение с България смятам че там и личностната /личната/ логика не е в цветущо състояние. Ние сме прагматици и ясно осъзнаваме интереса си. Тук груповата логика е средно аритметично от личните интереси. От всичките 1300 години 900 не сме имали възможност да изразим открито личното си мнение. Груповото мнение пък задължително е харесваното от съответния диктатор. Емоцията при вземане на групови решения определено е фактор, но с кратковременно влияние. Особено в българия.
цитирай
4. анонимен - manipulacia
25.01.2008 09:28
Темата за манипулацията е интересна както за тези, които желаят да се предпазят и да предвидят действията на хората, които се опитват да ги превърнат в марионетки, така и за същинските манипулатори, които от такава една разработка могат да почерпят опит и да подобрят качествата си. Полезно или вредно е да си манипулатор?На този въпрос желая да получа отговор и ще очаквам с нетърпение книгата, която авторът е започнал!
цитирай
5. анонимен - манипулация
26.01.2008 13:01
Това,че някой е решил да пише за манипулацията е похвално и може би тази разработка ще ни помогне да погледнем с друг поглед на взаимоотношенията ни с хората около нас,но в крайна сметка всеки осъзнава ,че в даден момент е манипулиран или му се налага да манипулира за да постигне определени цели.Въпроса е дали това което е постигнато чрез манипулация е трайно и може да просъществува и да устои на ударите на времето или е временно постижение за задоволяване на прищевките и моментните капризи на манипулатора.
цитирай
6. анонимен - защо манипулираме
02.02.2008 15:06
"Хората се опитват да властват един над друг и взаимно да се манипулират, за да черпят енергията, от която изпитват недостиг?
Хората са въвлечени в някаква борба за взаимните си енергии. Успеем ли да внушим на другите нашата гледна точка, те се идентифицират с нас и това извлича тяхната енергия, за да я влее в нас самите, което ни придава усещане за сила......."
Ако не сте чели Селестинското пророчество ще ви убегне най-същественото по темата ,колкото и всеобхватна да се опитва да ви я изложи авторът
цитирай
7. анонимен - ))
06.09.2008 17:07
Подкрепям първия фрагмент и съответно не съм съгласна с evrazol. Разбира се, че има сила на груповата логика и доказателство за нея на първо място е ракламата.
цитирай
8. qbylkovcvqt - . . . дали, ако не беше груповата л...
25.08.2009 17:26
...дали, ако не беше груповата логика на "пиянството на един народ", поради която се ражда и възклицанието "Лудите, лудите, те да са живи!" щеше да има Априлско въстание... дали щеше да има нациналноосвободително движение... груповата логика, водена от емоцията е могъщ двигател...
цитирай
9. dobromirdimitrov - 8. qbylkovcvqt - . . . дали, ако не беше
25.08.2009 20:37
Не правя оценки. Изтъквам факти и хипотези, които всеки има свободата да интерпретира както желае :)
цитирай
10. анонимен - Lord of Strategy
07.11.2009 14:54
Споделям написаното в статията. Дали сме съгласни или не манипулацията е постоянно около нас. Всеки позволява да бъде манипулиран, но в определени граници.
Още по темата
http://pzarnavoina.blogspot.com/ има две стати за Манипулацията и за Съзнанието...
цитирай
11. dobromirdimitrov - 10. анонимен - Lord of Strategy
07.11.2009 23:20
В момента, който си помислиш, че си в състояние да контролираш нечия манипулация насочена към теб, се превръщаш в прекрасен и лесен обект за манипулиране.
цитирай
12. lordstrategy - Lord of Strategy
11.01.2010 18:31
dobromirdimitrov написа:
В момента, който си помислиш, че си в състояние да контролираш нечия манипулация насочена към теб, се превръщаш в прекрасен и лесен обект за манипулиране.


Интересна интерпретация !? човек не контролира манипулация насочена към него, това няма как да стане наистина, той просто включва защитите си. Това става, когато в опита си да мнипулирате, "пресолите супата" /пресилите натиска/, т.е. когато не умеете да играете играта ... Ако обаче сте по-добър манипулатор, ще пробиете защитите :)
цитирай
13. dobromirdimitrov - 12. lordstrategy - Lord of Strategy
16.01.2010 15:28
Всъщност, ако човек усети манипулацията насочена срещу себе си тя вече не е манипулация. Неосъзнаваното влияние е първото и основно условие в дефиницията за манипулация :)
цитирай
14. анонимен - Отначало е неосъзнато, след това се ...
27.01.2010 22:07
Отначало е неосъзнато, след това се превръща в осъзнато и граничи с употреба. А може би добра стратегия е и да дадеш вид на добре манипулиран!! А и в крайна сметка ако някой е решил да те манипулира до степен да те употреби, просто разбираш какъв човек стои насреща ти и не си струва да си тровиш нервите с него.
цитирай
15. dobromirdimitrov - 14. анонимен - Отначало е неосъзнато, след това се ...
30.01.2010 09:26
Ако някой е решил да те манипулира със сигурност не си струва да си тровиш нервите с него.
цитирай
16. анонимен - Статията на автора доказва извода в нея :-)
29.05.2010 21:10
Здравей Добромире,

подкрепям напълно заключението ти, че "разумът ни защитава това, което сърцето ни желае."
Ние сме си лицемери, опитващи се да прикрият желанията си зад разумни доводи. Така е и с
манипулаторите, за които говорите с Оруел, те са майстори на словесните трикове, с които
забулват истинската си същност и цели. И ако приемем, че целта на статията ти е била да ни
убедиш в заключението й, то определено я постигна и то пак не без помощта на подобни
трикове.

Те започват още от първия ти параграф. Например думичката "очевидно" във второто му
изречение си е неприкрито внушение. Защото това което изглежда очевидно за тебе се базира
само на едно "субективно" твърдение от първото ти изречение. Като така на практика
реализираш "семантичния феномен", визиран във втория ти параграф. Където спокойно можеше
да вземер за пример следното "произволно избрано съждение: Очевидно, че тя ще продължи да
учи.” :-)

Поздрави,
Боян
цитирай
17. dobromirdimitrov - 16. анонимен - Статията на автора доказва извода в нея :-)
02.06.2010 22:36
Прекрасен анализ. С верни изводи :)
цитирай
18. анонимен - Две страни
05.08.2010 09:19
Мисля, че ще се внесе доста яснота във въпроса, ако се осъзнаят двете степени на манипулацията - "съзнателна" каквато е политическата манипулация, например, или мошеническата. Т.е. манипулиращия е с ясното съзнание, че внушава поведение, което е в ущърб на манипулирания и в полза на манипулатора. От друга страна съществува "несъзнателна" манипулация с каквато е изпълнен делника ни. Родители, колеги, приятели, съученици и състуденти, всички несъзнателно, постоянно се манипулират, с "добри" намерения. "Ние доброто му мислим" казват родителите за детето си и с пълната сила на родителското внушение се стремят да го отделят от любимия човек, от избраното образование, изобщо да променят избора му към "по-добър". Тук, обаче, възниква един важен въпрос - кое е важно за човека, да си прекара живота приятно или да спечели житейски опит, макар и с цената на страдания. Отговорът на този въпрос зависи от мирогледа. За един материалистически мироглед, при който всичко е тук и сега, приятното, удоволствието, "кефа" е цел на живота. За един идеалистически мироглед, който включва прераждане и закон за кармата, жизнения опит, приеман за душевен растеж е съществения. Т.е. психоманипулацията е подхранвана от материалистическия светоглед и ценности.
цитирай
19. dobromirdimitrov - 18. анонимен - Две страни
09.08.2010 18:01
Ако е несъзнателна, няма как да се определят намеренията като "добри" или "лоши".
Всяко човешко действие е "психо" мотивирано.
Няма само материалистичен или само духовен мироглед. Всичко е въпрос на доминантност.
"Несъзнателно" означава нещо, което никога самостоятелно не бихме могли да докараме до съзнанието. Тоест, за нашето несъзнавано нищо, никога не научаваме, ако не попаднем на психоаналитик. Не на психолог или психиатър, а на психоаналитик.
цитирай
20. анонимен - XERwCvRH
08.06.2011 08:36
Wow! That's a relaly neat answer!
цитирай
21. dobromirdimitrov - 20. анонимен - XERwCvRH
08.06.2011 11:34
Радвам се, че ти допада.
цитирай
22. анонимен - bfiAGLydAHLbE
08.06.2011 15:00
No more s***. All posts of this quaitly from now on
цитирай
23. анонимен - yPTlxGzJkv
08.06.2011 16:13
Thanks for shainrg. Always good to find a real expert.
цитирай
24. анонимен - RilHOMeoQfEIit
08.06.2011 16:43
Great thinking! That really brakes the mold!
цитирай
25. анонимен - blood
21.10.2011 08:56
И се наричаш със званието ПСИХОЛОГ!? Защо не сложи примерно пояснение отпред, някаква титла - аматьор психолог, псевдо/бакалавър психолог, псевдо/магистър психолог, доктор по психология..? Някакви признания освен мама и тате, че си психолог?
цитирай
26. dobromirdimitrov - 25. анонимен - blood
26.10.2011 12:12
:)
цитирай
27. анонимен - Отново прекрасната усмивка на Д...
19.12.2011 16:15
Отново прекрасната усмивка на Добромирчо.Само едно допълнение към мнението на blood. Нашето момче е изкусен бизнесмен. Продава надежда предимно на заможни дами.Те са най-лесната плячка .
цитирай
28. dobromirdimitrov - 27. анонимен - Отново прекрасната усмивка на Д...
20.12.2011 11:53
:)
цитирай
29. анонимен - :) Преди години се сблъсках с м...
20.12.2011 13:20
dobromirdimitrov написа:
:)

Преди години се сблъсках с мошеник,който казваше: "Как да не лъжа,като има толкова наивни хора,гледат ме в очите и чакат да ги измамя".Сега вече срещнах още един,нали, Добромирчо!Не е луд,този който яде баницата....Браво моето момче!
цитирай
30. dobromirdimitrov - 29. анонимен - :) Преди години се сблъсках с м...
22.12.2011 12:07
Прочетох коментара.
цитирай
31. анонимен - gfdhgf
19.03.2012 20:55
Когато лъжем и манипулираме успешно това не повлиява ли позитивно на егото ни
цитирай
32. dobromirdimitrov - 31. анонимен - gfdhgf
24.03.2012 12:16
Само привидно. В перспектива ни превръща в импортен домат - прекрасен вид, без всякакъв вкус и стойност.
цитирай
33. анонимен - Брей, да се не надаш. Ти да видиш. Пак ...
04.04.2012 11:29
Брей,да се не надаш.Ти да видиш.Пак раздвижване по темата.Не повярвах на очите си.Добромирчо,освен на Доматчо Импортанов да се прекръстиш.Браво,моето момче,браво!Твори,терзай,ти си знаеш как....парички да падат,другото са бели кахъри.Има ли будали ще има и...
цитирай
34. dobromirdimitrov - 33. анонимен - Брей, да се не надаш. Ти да видиш. Пак ...
07.04.2012 12:22
Прочетох коментара.
цитирай
35. sidnikam - Само привидно. В перспектива ни ...
18.09.2013 16:50
dobromirdimitrov написа:
Само привидно. В перспектива ни превръща в импортен домат - прекрасен вид, без всякакъв вкус и стойност.


Нещо от рода"Важна е опаковката,а не съдържанието" :)))
цитирай
36. dobromirdimitrov - 35. sidnikam
27.09.2013 11:56
:)
цитирай
37. vtodorov - поведенческа психология
20.12.2013 23:13
Moга ли да получа информация за някакви материали по поведенческа психология без значение езикът
цитирай
38. dobromirdimitrov - 37. vtodorov
19.08.2014 16:51
Ще ви пиша на лични.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dobromirdimitrov
Категория: Тя и той
Прочетен: 5049128
Постинги: 3845
Коментари: 27170
Гласове: 73931
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031